Існує науково-методична рада та комісія, члени яких розробляють стандарти вищої освіти. На нашому інформаційному порталі КудаПоступать спробуємо пояснити, які стандарти затвердили у 2019 році.
Поняття стандартів освіти
Згідно з законом України про вищу освіту, до освітньої програми закладів освіти застосовуються вимоги щодо їх діяльності. Такі загальні вимоги і являються стандартами вищої освіти. Вони розробляються для кожної спеціальності. Розберемо, які саме вимоги визначають стандарти:
- Скільки кредитів ЄКТС необхідно для здобуття одного зі ступенів вищої освіти. Кредит ЄКСТ- це числовий вимір, за допомогою якого визначається навантаження студентів. Мається на увазі повне навантаження, це лекції, семінари, практичні роботи, самостійні роботи, екзамени, практика. Приклад, 60 кредитів ЄКТС- це навантаження на навчальний рік, 30 – на семестр, 20 на триместр;
- Список компетентності випускника. Існує інтегральна компетентність, загальна та спеціальна;
- Підготовка здобувачів вищої освіти;
- Форми та терміни проведення атестації студентів;
- Наявність системи якості вищої освіти;
- Професійні стандарти здобувачів освіти (якщо наявні).
Кожен ВНЗ має освітню програму, на основі якої складається план навчання для кожної спеціальності. Такий план містить в собі:
- Навчальні дисципліни у кредитах ЄКТС;
- Порядок вивчення предметів;
- Навчальні заняття, форми та обсяг їх проведення;
- Графік навчання;
- Форми контролю.
Керівником вищого навчального закладу на кожен навчальний рік затверджується робочий план. Це допомагає деталізувати планування робочого процесу.
Центральний орган виконавчої влади у сфері освіти та науки затверджує стандарти вищої освіти, враховуючи поради галузевих державних органів.
Підготовка розробки освітніх стандартів
Метою розроблених стандартів освіти є те, що вони повинні спрямовувати викладачів та студентів на певні результати. При цьому, викладачі та студенти закладів освіти мають право самостійно вибирати методи їх досягнення.
Обсяг стандартів може складати 8- 12 сторінок. Це значно менше за кількість сторінок стандартів, які були затверджені у попередніх роках.
В розробці стандартів вищої освіти були також і проблемні моменти:
- Науково – методична рада та комісії працювали з різною ефективністю. Це говорить, що рівень освіти в деяких галузях недостатній;
- Пункт «перелік компетентності випускника» має на увазі компетентність під час здобуття освіти. Хоча в основному компетентність вступника краще оцінити під час практичної частини навчання. Здобуття компетентності студента повинно бути основною задачею педагога. Компетентності розподіляють на інтегральну, загальну та спеціальну (фахову).
Затвердження стандартів освіти у 2019 році
24 квітня було видано наказ про затвердження нових стандартів. Дані стандарти погоджені з НАЗЯВО – це Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти. Затверджено вісім нових стандартів рівня бакалавр та чотири рівня магістр.
Введення в дію нових стандартів відбудеться у 2021-2022 роках. Ті документи, які затверджені раніше у ВНЗ, ще до введення нових стандартів, є чинними. І залишатимуться такими до закінчення навчання студентів, які прийняті до затвердження нових стандартів. Навчальний заклад має право самостійно впроваджувати нові стандарти до наявних навчальних процесів. Якщо навчальний заклад розробляє нові програми та навчальні плани, то повинен враховувати вимоги нових стандартів.
Під час проведення вступної кампанії у 2022 році будуть застосовані стандарти щодо визначення кредитів ЄКТС, отриманих для студентів, яких приймуть на навчання до ВНЗ на другий або третій курс. А також на перший, але, які будуть вчитися згідно зі скороченим графіком.
Затвердження нових стандартів – це важливий етап підвищення якості освіти. Члени науково – методичних комісій взяли до уваги всі позитивні та негативні моменти при підготовці освітніх стандартів, в результаті затвердивши нові стандарти освіти у 2021 році.