В останні роки відповідальними за якість продукції, її оцінкою та станом займаються саме товарознавці. Сучасний покупець звик до того, що можна вибрати потрібну річ із запропонованих, адже ринок товарів переповнений продукцією різної вартості та якості. Саме конкуренція за платоспроможного клієнта навчила виробників та компанії боротися за свого покупця. Саме тому компанії та організації усіх рівнів наймають у штат професіоналів, які швидко визначають конкурентоспроможність продукції та послуг, її якість, зовнішній стан товарів.
Маркетингові війни, цінові коливання, підвищення технологій оцінювання якості, проведення масових наукових досліджень, прогнозування попиту на ринку та аналіз роботи конкурентів – це саме та сфера, у якій щодня працює фахівець з товарознавства. Крім того, такий спеціаліст повинен володіти знаннями про сучасну моду, естетику та психологію соціуму.
Опис професії
Головний напрямок роботи такого фахівця зрозумілий уже із назви професії – це спеціаліст з товарів. Це практично жива енциклопедія, яка володіє усіма знаннями про продукт, скільки шкідливих речовин у закордонних продуктів, терміни та умови зберігання, товарне сусідство, правила повернення неякісного товару та багато іншого.
Кваліфікований товарознавець повинен досконало володіти методикою оцінювання якості продукції, користуватися інноваційними методиками ведення маркетингу та менеджменту, використовувати новітні методи організації продажів, мати глибокі знання про технології виготовлення продукції. Важливо знати відомі міжнародні бренди та їх продукцію.
Товарознавець – це ще й аналітик, який готовий відрізнити якісну продукцію від фальсифікату, підробки.
Перспективи працевлаштування
Товарознавці можуть працювати та успішно підніматися кар’єрною драбиною, працюючи у таких організаціях, як:
- Компанії, які займаються торгівлею, в тому числі і міжнародною;
- Магазини, супермаркети та гіпермаркети;
- Ринок;
- Фірми з роздрібною та оптовою торгівлею;
- Експортно-імпортні організації;
- Рекламні агентства;
- Посередницькі установи;
- Комерційним агентом від різних підприємств;
- Склади;
- Митниця;
- Спільноти захисту інтересів споживачів;
- Лабораторії, які займаються проведенням експертиз та сертифікацією продукції.
Обов’язки
Фахівець із товарознавства має дуже багато зобов’язань та обов’язків, які він виконує в залежності від місця роботи та посади:
- Визначення вимог відповідно до існуючих матеріальних ресурсів, стандартів, технічних умов, нормативних документів та договорів;
- Перевірка проектів та відповідність до технічного та матеріального забезпечення підприємства, установи;
- Контроль за виконанням умов договору, надходження та використання сировини, витратних матеріалів, устаткування, виготовлених товарів;
- Підготовка документів та аналітичних даних для висування претензій при надходженні неякісної сировини;
- Контроль за наявністю та доцільністю використання матеріальних ресурсів на підприємстві;
- Контроль за наявністю та збереженням продукції на складах;
- Встановлення контактів між постачальником та кінцевим покупцем;
- Розробка схем та контроль за дотриманням стандартів, норм, якості продукції, збуту, реалізації, своєчасність відвантаження;
- Розшук вантажів, які не надійшли, при потребі;
- Проведення інвентаризації, усунення «неліквідів»;
- Контроль за правильним зберіганням продукції на складах;
- Підготовка до відвантаження, оформлення документації, складання звітів.
Як стати товарознавцем
Щоб працювати на посаді товарознавця, потрібно отримати повну вищу освіту за такими спеціальностями, як «Товарознавство та комерційна діяльність», «Товарознавство», «Підприємництво та торгівля» та суміжні напрямки.
Спеціаліст з товарознавства під час навчання повинен ознайомитися з такими дисциплінами, як основи маркетингу, економіка, товарознавство продовольчих та непродовольчих товарів, логістика, митна справа, обладнання, сенсорний аналіз, технологія торгівельних процесів, захист прав споживачів, комерційна діяльність та менеджмент та ін.